Finlands Svenska Psykoterapiförening rf

Den 1999 i Helsingfors grundade föreningens syfte är att främja den psykoanalytiska psykoterapins ställning och utveckling speciellt med beaktande av den svensktalande befolkningsgruppens behov i Finland.

Utbildningen av psykoterapeuter på svenska i vårt land inleddes redan 1984 av föreningens långvariga ordförande och hedersmedlem, psykoanalytiker Lars-Johan Schalin. I början skedde samarbetet med Folkhälsan och medlemmar av Finlands Psykoanalytiska Förening som utbildningens lärare. Utbildningen bar då namnet Folkhälsans Psykoterapiutbildning.

De konstituerande medlemmarna för Finlands Svenska Psykoterapiförening var psykoanalytikerna Lars-Johan Schalin, Eva Paakkinen, Siv Renlund, Christel Airas och Jan-Eric Bärlund. Föreningens verksamhet kunde fortsätta trots att det tidigare samarbetet med Folkhälsan upphörde.

Under  utbildningsverksamheten har det hittills utbildats ett åttiotal svenskspråkiga psykoterapeuter, varav ett antal med inriktning på barn och ungdomar.

Finlands Svenska Psykoterapiförenings huvudsakliga syfte är att bedriva psykoterapeututbildning på svenska i Finland.

Därtill anordnar föreningen föredrags- och diskussionstillfällen samt fungerar som sakkunnigorgan inom social- och hälsovården.

Föreningens syfte är också att stå i kontakt med motsvarande organisationer i hem- och utlandet.

AKTUELLT
"The Dynamics of Influence" 27.4.2024. Se information under "Annat material"

Barns och ungas mentala problem - utmaning för samhället. Se information om dagen 28.10.2023 under "Annat material"

FSP anordnar i samarbete med Helsingfors universitet en fyraårig psykoterapeututbildning med vuxen inriktning på svenska. Ubildningen börjar hösten 2022. https://www.helsinki.fi/sv/medicinska-fakulteten/utbildning/yrkesinriktad-pabyggnadsutbildning/psykoterapeututbildning
På HU:s hemsida finns information om utbildningen tillgänglig på svenska. Därifrån kan man också gå in på Facebook och Instagram och följa med uppdaterad utbildningsinfo.

Héléne och Walter Grönqvists Stiftelse har reserverat
50 000€ - 100 000€ per år för fyra år framåt som stöd för psykoterapeutstuderandena.
Stiftelsen vill särskilt förbättra tillgången till psykoterapeutisk vård för barn och ungdomar. Studieunderstödets storlek kommer att påverkas av i vilken grad studerande ökar sina kunskaper inom psykoterapeutisk vård av barn och ungdomar.

Behovet av svenskspråkiga psykoterapeuter är stort i Finland. Att kunna gå i psykoterapi på sitt eget modersmål är mycket väsentligt. Nu är det mera än 10 år sedan det senast utbildades psykoterapeuter på svenska. Psykoterapeututbildningar är överlag kostsamma och för att underlätta att söka till den här kommande utbildningen har FSP arbetat för att de studerande skulle få lättnader i utbildningskostnaderna.  För en långsiktig lösning på kostnadsfrågan behövs statliga beslut.

Hemsidan uppdateras efter hand som mera information kommer in.